„Szkoła z wartościami” w Wolsztynie

We wtorek 18 marca w klubie „Bez Atu” przy Wolsztyńskim Domu Kultury, miała miejsce debata pod hasłem:”Szkoła z wartościami”. Jej organizatorem było Katolickie Stowarzyszenie „Civitas Christiana” w Wolsztynie, oraz Wolsztyńskie Stowarzyszenie Oświatowe, przy współpartnerstwie Komisji Edukacji, Kultury, Promocji, Sportu i Turystyki Rady Powiatu oraz Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Rekreacji Rady Miejskiej w Wolsztynie, a także dekanalnego nadzoru katechetycznego. Celem debaty, w której uczestnikami byli głównie nauczyciele i katecheci z wszystkich typów szkół działających na terenie powiatu, ale także przedstawiciele obu samorządów, była próba odpowiedzi na pytanie „Czy współczesna szkoła może wychować uczniów, opierając się na wartościach.?”

A oto tematy niniejszej konferencji:
1. Rola edukacji historycznej w wychowaniu i kształtowaniu postaw patriotycznych dzieci i młodzieży – mgr Karol Irmler
2. Młodzież – utracone pokolenie..? – mgr Tomasz Wiśniewski
3. Wychowanie do pamięci – mgr Robert Szwed
4. Dokąd zmierza polska edukacja? – mgr Jacek Stróżyński.
5. Po co religia potrzebna jest szkole? – ks. dr Artur Filipiak
6. Amerykański model wychowania patriotycznego – patriotyzm wśród Polonii – mgr Stanisław Lisicki.

Zasadnicze przesłanie debaty zawarte w przedłożonych referatach i późniejszej dyskusji sprowadzało się do ważnego stwierdzenia, że istotnym elementem wychowania są wartości jako fundament, na którym kształtuje się osobowość młodego człowieka. Wartości czyli normy i zasady postępowania, które pokazują, co tak naprawdę w życiu jest istotne i do czego warto dążyć. Nie są one wcale łatwe do przyjęcia przez wychowanków; dlatego też nie wystarczy mówić o nich, nauczać ich. Tu bardzo ważny jest przykład życia wychowawców.

Dziś, pewnie pod wpływem dyrektyw unijnych, wydaje się preferować bardziej zdobywanie przez uczniów umiejętności i sprawności i to możliwie jak najszybciej, kosztem rzeczywistej edukacji, która kojarzyć się powinna nie tylko z przekazywaniem wiedzy, ale także uczeniem bycia przyzwoitym człowiekiem, dokonywaniem właściwych wyborów i budowaniem dobrych relacji z ludźmi.

Wielkopolski Kurator Oświaty, pani Elżbieta Walkowiak, nie mogąc uczestniczyć w debacie, przesłała na ręce organizatorów okolicznościowy adres, w którym napisała m.in.: „ Nie bez znaczenia jest Państwa inicjatywa poszukiwania odpowiedzi na pytanie, czy współczesna szkoła może wychowywać uczniów, opierając się na wartościach, wszak <człowiek, aby stać się tym, kim powinien ostatecznie być, koniecznie potrzebuje wychowania oraz kochających i wymagających zarazem wychowawców. Pozostawiony samemu sobie nie jest bowiem w stanie rozwinąć w pełni swego człowieczeństwa>”.

Organizatorzy debaty, po opracowaniu materiałów a zwłaszcza sprecyzowaniu po konferencyjnych wniosków, prześlą je poszczególnym placówkom oświatowym, a także instytucjom odpowiedzialnym za miejscową oświatę z Kuratorium Oświaty włącznie.

[txt. Włodzimierz Chrzanowski, fot. Głos Wolsztyński (za zgodą redakcji) oraz Szymon Szczęsny]